JA slide show
 

Multimedia

Films
Songs
Gallery



Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 66 gości 
Kreatywność PDF Drukuj Email
KREATYWNOŚĆ UCZNIA NARZĘDZIEM PRACY NAUCZYCIELA

Jak wykorzystać potencjał uczniów, by przyjemnie i bezstresowo nauczać rzeczy trudnych?
Opowiem o Tomku*. 
Niedługo skończy 20 lat i wciąż jest uczniem IV klasy liceum ogólnokształcącego, które ma nadzieję już w tym roku skończyć. Nauka nie jest jego pasją i choć uczęszcza do klasy z rozszerzonym programem języka angielskiego - gdyż wie, że znajomość tego języka jest niezbędna w życiu – są w tym języku obszary, które Tomkowi, ale też i innym uczniom sprawiają wiele kłopotu. Tomek dodatkowo, często podczas lekcji (szczególnie tych z gramatyki) praktykuje doodling, czyli takie na wpół świadome rysowanie. Rysunki te jednak, nie są wcale bez wyrazu, co więcej – wykonywane są dość profesjonalnie i bardzo kreatywnie. W taki też sposób, całkiem spontanicznie zrodził się pomysł ciekawego i dowcipnego przedstawienia uczniom dość złożonego i nie lubianego problemu gramatycznego, jakim jest aspekt perfect czasowników modalnych:
W czasie powtórki z czasowników modalnych, Tomek, wywołany do odpowiedzi przy tablicy, miał duży problem z przypomnieniem sobie wszystkich tych czasowników, ich form zastępczych itp. Otrzymał więc ocenę niedostateczną. Dalszy ciąg lekcji poświęcony był poszerzeniu wiadomości dotyczących czasowników modalnych o ich aspekt perfect. Podczas nauczycielskiego wprowadzenia do tego złożonego problemu, opartego na ilustracjach z kolorowych czasopism, przedstawiających jakiegoś Pana Brown’a i jego przykrą historię o zgubionych kluczykach samochodowych, Tomek (jak zwykle, gdy nie był zbyt zainteresowany lekcją) zaczął kreślić swoje rysunki.
Jego praca została dostrzeżona, a ponieważ w naszym liceum można poprawiać niektóre oceny niedostateczne, uczeń otrzymał szansę poprawy tej oceny w sposób, który lubi i który pozwala mu na pokazanie tej umiejętności, w której jest naprawdę dobry. Tomek sam zaproponował ubarwienie swojej „rysunkowej historyjki” komentarzami zawierającymi Modal Verbal Group przedstawionymi na lekcji oraz własnymi motywami (motyw Superman’a), a sposób poprawy złej oceny bardzo przypadł mu do gustu. W taki oto niekonwencjonalny sposób powstała cenna (bo połączona z dowcipem) pomoc naukowa, z której mogą skorzystać teraz inni nauczyciele.
Na podstawie „Tomkowego” komiksu, który powstał, można poprowadzić komentarz gramatyczny metodą elicit from the students.
tomek_nitka
1. must have + imiesłów bierny wyraża
- przypuszczenie w odniesieniu do przeszłości, zawierające najwięcej pewności
np. 
Mr. Brown: I must have lost my car keys
2. could have + imiesłów bierny wyraża 
- przypuszczenie w odniesieniu do przeszłości słabsze niż must lub can have + imiesłów bierny
- wymówkę, spóźnioną radę, pretensję
np.
Mrs. Brown: How could I have married him?
3. can’t have + imiesłów bierny wyraża
- przeczenie do ‘must have + imiesłów bierny’
np.
Mrs. Brown: You can’t have lost them!
4. might have + imiesłów bierny wyraża
- najsłabsze przypuszczenie
np.
Mr Brown’s daughter: You might have left them in your office.
- coś, co się mogło było wydarzyć, ale się nie wydarzyło
np.
Mrs Brown: We might have died here.
5. should have + imiesłów bierny wyraża
- powinność w przeszłości
np.
Mr Brown’s other daughter: Dad should have looked for the keys more carefully.
6. needn’t have + imiesłów bierny wyraża
- czynność wykonaną niepotrzebnie
np.
Mr Brown’s other daughter: Anyway, we needn’t have worried.
Lekcję można przygotować jako wspomaganą komputerem, wprowadzając poszczególne obrazki do prezentacji przygotowanej w PowerPoint®. 
Warto czasem odwołać się do różnych uczniowskich umiejętności. Często zachowania inne od standardowych są hamowane, a nierzadko to one właśnie ukazują możliwości, zdolności i zainteresowania ucznia. W dzisiejszych, trudnych czasach, gdzie młodzi ludzie często nie wiedzą właściwie, jaki kierunek studiów wybrać po skończeniu szkoły średniej, trzeba dać im możliwość pokazania tego, co posiadają w sobie, nie narzucając im zbyt radykalnie starych utartych metod. Nauczyciel nieustannie się uczy, a uczniowie są bardzo ciekawym, wciąż nowym i świeżym dla niego materiałem.
Ubarwiając całość dźwiękiem, czy muzyką, aspekt perfect czasowników modalnych na pewno zapadnie w pamięć uczniów i z koszmaru zamieni się w rozrywkę.