JA slide show
 

Multimedia

Films
Songs
Gallery



Gościmy

Naszą witrynę przegląda teraz 48 gości 
ETUI Z PŁYTAMI PDF Drukuj Email


Poniedziałek, godzina 7.45. Wchodzę do pokoju nauczycielskiego, rozkładam parasol, ściągam płaszcz i zaglądam do Księgi Zastępstw, leżącej w centralnym miejscu stołu (oczywiście z nadzieją, że nie znajdę tam swojego nazwiska).
- O nie… I a wyjeżdża na wycieczkę i mam tzw „zamiasta” w III d, w której nie uczę i zajęte okienko. Jakże znany obrazek przykładowego jesiennego początku tygodnia. Cały zapał do pracy znika, by ustapić miejsca zniechęceniu. A uczeń, osoba niezwykle czuła i wrażliwa oraz bardzo trafnie oceniająca emocje towarzyszące postaci siedzącej za biurkiem, w lot podchwytuje niechęć i nic nie jest jej już w stanie zainteresować.


W roku 2005, podczas XIV Konferencji IATEFL Poland w Toruniu, uczestniczyłam w sesji dotyczącej projektu www.globalgateway.org – bardzo ciekawe spotkanie dotyczące współpracy ze szkołami partnerskimi z innych krajów, spotykającymi się na platformie zaaranżowanej przez British Council. Jednak, co może wydawać się zaskakujące, najważniejszą rzeczą jaką wyniosłam z tego spotkania był worek gadżetów opatrzonych logo British Council, a w szczególności jedno małe pomarańczowe etui na 12 płyt CD. Każdy lubi dostawać prezenty, lecz akurat te - rozdawane po konferencjach wszelkiego typu - są zwykłymi materiałami reklamowymi dystrybuowanymi podobnie jak ulotki na ulicach, których mamy już stosy i żałujemy tylko drzew ścinanych w celu ich wydrukowania. Zainteresowałam się więc podarkiem dopiero po przyjeździe z Torunia: świecący długopis z pływającym globem, worek na buty szkolne, ulotki i to małe etui – niepokaźny przedmiot, który zapoczątkował nowe zwyczaje podczas mojego uczenia.
Zaczęłam w etui umieszczać wszelkiego rodzaju płyty CD/DVD, które otrzymałam wcześniej (przy okazji różnych spotkań metodycznych), a których treścią można się podzielić z uczniami. Kiedy? Podczas zastępstw właśnie.


Ponieważ dostęp do komputerów i odtwarzaczy CD/DVD jest już na porządku dziennym w mojej szkole, postanowiłam dodatkowo przygotować sobie bazę różnego typu lekcji „na wszelki wypadek”. Jako pierwsza znalazła się w etui płyta, którą otrzymałam podczas Konferencji IATEFL – tym razem już nie na wykładzie, ale podczas zwiedzania wystawy wydawnictw językowych i innych firm związanych bardziej lub mniej bezpośrednio z nauką języków obcych.


Płyta nr 1


Materiał prezentujący możliwość nauki języka angielskiego wśród native speakerów - w szkole językowej w Wielkiej Brytanii czyli zastępstwo w klasie, która opanowała język angielski przynajmniej w stopniu podstawowym z możliwością zainteresowania grup wielopoziomowych


Płyta, którą posiadam prezentuje szkołę językową SOL w Barnstaple i Bideford w Północnym Devonie, ale praktycznie wszystkie szanujące się szkoły językowe posiadają materiały reklamowe i z przyjemnością je prześlą każdemu, kto zwróci się do nich z taką prośbą. DVD, otrzymane od przedstawiciela SOL składa się z trzech części – dwóch filmów i informacji adresowych. Pierwszy z filmów trwa ok. 7 minut i opowiada o szkole językowej, sposobie prowadzenia w niej zajęć oraz o wszystkich atrakcjach związanych z pobytem w Barnstaple. Są tu więc wątki dotyczące sposobów przyswajania języka angielskiego w sposób lekki, przyjemny i naturalny, wśród rówieśników z różnych krajów, goszczących rodzin angielskich i nauczycieli - native speaker’ów.


Drugi film jest już zdecydowanie dłuższy, gdyż trwa ok. 1,5 godziny. Jest to film promujący region, w którym położona jest szkoła czyli przepiękne obszary Północnego Devonu. Oczywiście nie da się w ciągu jednego zastępstwa zobaczyć całego filmu i jeszcze zrealizować ćwiczeń na rozumienie/relacjonowanie zaprezentowanego obrazu. Mimo, że film jest piękny (jak chyba każdy film o tematyce turystycznej) - obejrzany w całości będzie się wydawał młodemu człowiekowi nudny, a ponadto zbyt duża ilość informacji na raz jest ciężko lub wcale nie przyswajalna. Ale tu z pomocą przychodzi nam odtwarzacz multimedialny, który znajduje się w każdym komputerze z systemem Windows – Windows Media Player. Z boku wyświetla się podział filmu na 34 rozdziały, dlatego można wybrać sobie tylko kilka tematów. A jest z czego wybierać. Dla przykładu podam tematykę kilku najciekawszych fragmentów: dziwne brytyjskie zwyczaje i zawody, np. Ilfracombe’s Town Cryer, mechanizm pływów w oceanie, historyczna kolej szynowa z XIX wieku (Southern Railway) w Woody Bay, zakupy z indywidualnym podejściem do klienta w Cheese Shop, produkcja ceramiki - od rzemiosła i ręcznej roboty do w pełni zautomatyzowanego procesu (Branham Pottery Visitors Centre) i mnóstwo innych ciekawostek.


Lekcję dotyczącą propagowania nauki języka angielskiego w kraju jego pochodzenia można zacząć rozmową w języku angielskim czy też polskim, aby zorientować się na ile uczniowie są zainteresowani tą formą nauki oraz aby poznać ich możliwości językowe. Metodą elicit from the students uzyskuję wtedy następujące informacje:
WHY do people learn English? to go abroad, to understand foreigners, to read English books/ newspapers/ magazines, to listen to English songs and understand them, to have a good job, to communicate by internet, to work with computers, to have pen-pal friends and write letters in English, to know the most popular language in the world, to buy/ sell things abroad, to watch English TV and listen to the radio, to do something in their free time
HOW do people learn English? at school, at courses in language schools in Poland, at private lessons, listening to spoken English, be e-learning, speaking with native speakers live or through messengers (Skype etc), at courses in Britain or other English-speaking countries, writing essays/ compositions / exercises/ letters/e-mails, doing grammar, reading texts - adapted or original, writing class tests, learning vocabulary/ pronunciation/ spelling etc.
Zatrzymuję się na tematyce kursów zagranicznych, zasięgam opinii uczniów a następnie przechodzę do zaprezentowania filmiku o szkole językowej (akurat wybór filmu będzie uzależniony od naszych preferencji lub od tego, jakim materiałem reklamowym dysponujemy w danej chwili). Po filmie o szkole proponuję prezentację wybranych fragmentów filmu o regionie, a po każdej części czy rozdziale można wykonać następujące ćwiczenia:
video comprehension – ćwiczenie na rozumienie tekstu filmu wraz z omówieniem zobaczonych obrazów (pytania mogą być przygotowane wcześniej i wyświetlone z rzutnika multimedialnego)
advantages of the visit – wyszukanie odpowiednich informacji w filmie; w tym ćwiczeniu będzie to wskazanie zalet nauki języka za granicą/pobytu w pięknym regionie Devonu
stillframe – opis obrazków, które pojawią się po zatrzymaniu emisji na ciekawych kadrach…
…i wiele innych wg własnego pomysłu i upodobań.


Płyta nr 2


Ćwiczenia na podstawie multimediów promujących kulturę krajów anglojęzycznych w języku polskim czyli lekcja w klasie, która nigdy nie uczyła się języka angielskiego (choć to już rzadkość, bo nauka angielskiego jest powszechna), a więc najgorsze zastępstwo jakie przytrafić się może;)


Visit Britain jest CD-ROMem, który można otrzymać na prośbę skierowaną do British Tourist Authority (Britain Visitor Centre, 1 Regent Street, London SW1Y 4XT)
lub można sobie go również stworzyć, korzystając ze strony http://visitbritain.com/ , zawierającej wszelkie materiały dotyczące Wielkiej Brytanii. W 2005 roku strona ta zwyciężyła w konkursie na najlepszą witrynę internetową prowadzoną przez branżę turystyczną. Znajdują się tu multimedia – krótkie filmiki, nagrania mp3, mnóstwo zdjęć i niezliczona ilość informacji o Wielkiej Brytanii z zakresu turystyki w wielu językach świata, z polskim włącznie. Dodatkową zaletą stworzenia takiej kompilacji przez siebie jest jej aktualność oraz możliwość doboru informacji według własnego uznania. Taką płytę można aktualizować raz do roku, np. w wakacje, bo i temat jest iście wakacyjny. Proponuję następujące ćwiczenia (choć możliwości jest oczywiście dużo więcej):
1. Film
Quizz – uczniowie oglądają krótkie filmiki dotyczące poszczególnych miast
Wielkiej Brytanii (na płycie oprócz instrumentalnej muzyki w tle pojawiają się jeszcze napisy w języku angielskim, spoty ściągnięte ze strony przedstawiają jedynie obrazy z muzycznym tłem). Po każdym filmie, trwającym nie całą minutę, nauczyciel zadaje pytania dotyczące zobaczonego obrazu. Najbardziej aktywni uczniowie mogą zostać obdarowani np. naklejkami, które otrzymaliśmy na innej konferencji metodycznej, gdyż nie możemy im wstawić ocen ani plusów, jako że nie uczą się języka angielskiego.
Praca w grupach - po obejrzeniu każdego spotu uczniowie dzielą się wiedzą i doświadczeniem w grupach. Wielu z naszych uczniów ma rodziny w Wielkiej Brytanii i mnóstwo z nich podróżowało już na wyspy.


2. Muzyka (pliki mp3, które można za pomocą komputera z łatwością zamienić na Audio CD)
Porównania - utwory wschodzących gwiazd muzyki brytyjskiej: uczniowie oceniają piosenki nowych grup rockowych Wielkiej Brytanii, które być może staną się sławne w najbliższym czasie. Odtwarzanym utworom mogą towarzyszyć wyświetlane pliki ze zdjęciami (możliwe do pokazania za pomocą odtwarzacza DVD) oraz informacje dotyczące poszczególnych wykonawców. Uczniowie szukają analogii i różnic we współczesnej polskiej muzyce rozrywkowej.


3. Zajęcia interaktywne przy komputerach – jeśli znajdujemy się w pracowni internetowej.
Oczywiście to tylko przykład strony internetowej, która zawiera praktycznie wszystko, co może wypełnić zastępstwo w klasie uczącej się innych języków niż angielski. Można do każdych zajęć z Visit Britain dodać naukę rozmówek polsko-angielskich, bo każdemu przyda się znajomość najbardziej podstawowych wyrażeń praktycznie we wszystkich językach.


Płyta nr 3


Krótkie materiały filmowe na określony temat czyli zastępstwo w swojej klasie, które wszystkich zaskoczyło, gdyż zostało zapowiedziane w tym samym dniu i klasa nie przyniosła książek ani zeszytów i oczywiście nie jest przygotowana do lekcji.


Nie ulega wątpliwości, że Internet to kopalnia najświeższych i najbardziej aktualnych materiałów dydaktycznych, z jakimi nie może mierzyć się żadna najnowsza nawet książka. Na szczególną uwagę przy przygotowaniu lekcji zastępczych i nie tylko zasługuje tutaj nie tak dawno stworzony (luty 2005) a już bardzo popularny serwis YouTube , który stał się liderem jeśli chodzi o krótkie filmiki online, dając możliwość oglądania i umieszczania klipów filmowych w sieci globalnej ludziom z całego świata. Każdy znajdzie tutaj coś dla siebie i choć może wielu osobom YouTube kojarzy się wyłącznie z żartami filmowymi (których tutaj zresztą nie brakuje), to są również klipy dotyczące każdego tematu - niejednokrotnie od strony naukowej, wiadomości z pierwszej ręki, informacje filmowe na temat zainteresowań i hobby itp. YouTube partnerują różne instytucje - stacje telewizyjne i inne media - CBS, BBC, Universal Music Group, Sony Music Group, Warner Music Group, NBA, The Sundance Channel itd. Dlatego nie można tak potężnego kanału przekazu informacji zbagatelizować. Ponieważ jest on kochany przez naszych uczniów, można go również polubić, a co najważniejsze – stosować zamieszczone tam materiały.


Podam krótką „instrukcję obsługi”, wg której przystosowuję materiały filmowe z YouTube do odtworzenia w klasie zarówno na komputerze z rzutnikiem multimedialnym jak i na odtwarzaczu DVD .
Problem odtwarzania filmów z YouTube na odtwarzaczach DVD problemem by nie był, gdyby nie fakt niekompatybilności formatów. Na YouTube znajdują się filmy w formacie Flash Video (.flv). Możliwe jest ściągnięcie takich danych na dysk naszego komputera, ale bezpośrednio po pobraniu i nagraniu na CD-ROM nie nadają się one do odtworzenia w odtwarzaczu DVD. Tu z pomocą przychodzą nam programy do konwersji plików multimedialnych, np. Media Coder.


Pobieranie pliku Flash Video.

Otwieram stronę z filmem, który chcę pobrać. Zaznaczam adres strony, a następnie kopiuję go (Ctrl + C), wchodzę na stronę: http://keepvid.com . W pole tekstowe, znajdujące się w ramce, wklejam skopiowany adres (Ctrl+V) z listy, znajdującej się obok pola, wybieram serwis źródłowy (w tym przypadku jest to YouTube), klikam przycisk „Download”. W ramce "Download", znajdującej się poniżej, klikam w wygenerowany "Download link", który umożliwi mi pobranie pliku .flv


Konwertowanie go do formatu .avi, czytanego przez odtwarzacze DVD.

Pobieram MediaCoder, darmowy program do konwersji plików filmowych z http://www.idg.pl/ftp/pc_11822/MediaCoder.0.5.1..pre1.html i instaluję go na swoim komputerze. Po uruchomieniu, przechodzę do katalogu, w którym zapisałam plik flv, ściągnięty za pomocą serwisu KeepVid. Stosując metodę drag and drop, przeciągam plik flv, do głównego okna programu MediaCoder.
W dolnym menu po lewej stronie wchodzę w ustawienia video i wybieram tu Bitrate czyli próbkowanie – np. na 5000 Kbps czyli średnią jakość. I tu proporcjonalnie można regulować - im więcej Kbps tym jakość będzie lepsza. W zakładce „Container” zaznaczam „AVI”. W tym samym menu wybieram jeden z wbudowanych kodeków, np. XviD, ponieważ uzyskuję nim dobrą jakość przy niewielkich rozmiarach pliku. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby skorzystać z innego kodeka.
Wciskam przycisk „Start” umieszczony w górnym menu. Program zaczyna konwersję.
Po zakończonej pracy wyświetli się okienko informujące o jej efektach.


Zapisywanie na VCD.

Zapis filmu na VCD (nie DVD!), daje mi większą gwarancję odtworzenia go w stacjonarnym odtwarzaczu DVD. Najlepiej do tego celu użyć kreatora VCD dostępnego w programie do nagrywania Nero. Podczas korzystania z tego kreatora Nero konwertuje pliki .avi do formatu, który może być odtworzony przez wszystkie odtwarzacze DVD.
Na początek proponuję dość interesujący dla uczniów temat Ways of Communication (Body Language), choć oczywiście tematów jest nieskończona ilość i takich płyt z filmikami dotyczącymi najróżniejszych tematów można mieć całe mnóstwo i wykorzystywać je sobie w zależności od swojego nastroju i upodobań klasy. Tak więc tworzę swoistą „CD-tekę”.


Posiadacze komputera z TV-tunerem lub kartą telewizyjną, mogą sobie zgrywać do komputera ciekawe fragmenty lub całe obcojęzyczne programy telewizyjne, następnie przenosić je na VCD już bez konwertowania plików.
Posiadając materiały zestawione w ten sposób mam pełną dowolność ich wykorzystania. Należy tutaj dodać, iż kompilacja materiałów z YouYube jest wielką frajdą i odprężającym zajęciem. Serwis zawiera mnóstwo śmiesznostek, na które natrafiamy podczas szukania właściwych materiałów. Samo szukanie wśród tych „właściwych” filmików na wybrany temat (oczywiście nie wykluczam zabawy podczas zastępstw!) jest bardzo rozwijającym zajęciem. Wynik pracy poszukiwawczej nauczyciela jest dla niego bardzo satysfakcjonujący. A czy usatysfakcjonowany nauczyciel nie przekaże uczniom swojego entuzjazmu dla tematu, który opracował? Dodatkowo zastępstwo to lekcja, na której nie trzeba robić rzeczy nieprzyjemnych – pytać, stawiać stopni, sprawdzać zadań domowych i testować wiedzy. Wiąże się to z atmosferą odprężenia, które może tylko wzmóc zabawa z językiem angielskim poprzez film i związane z nim ćwiczenia.


Płyta nr 4


„Recycling” materiałów przygotowywanych przez uczniów czyli zastępstwo w klasach młodszych niż autorzy prac pokazywanych na zajęciach.


W obecnej dobie coraz częściej uczniowie przygotowują nam zadania domowe w postaci multimedialnej. W mojej szkole istnieje nawet klasa multimedialna, czyli dziennikarsko-językowa. W tej klasie przynajmniej raz w miesiącu realizujemy lekcję z języka mediów. Po takich tematach jak język telewizyjnych programów podróżniczych - travelogues, język przeglądów kulturalnych – art reviews, język reklamy – commercials itd. uczniowie otrzymują zadania domowe, w ramach których nagrywają i montują materiały filmowe dotyczące naszego miasta lub przygotowują prezentacje PowerPoint, strony internetowe itp. na zadany temat. Podczas prezentacji materiałów koleżanki i koledzy w klasie mają wiele radości, autorzy - satysfakcji a lekcja przebiega we wspaniałej atmosferze. Szkoda, by multimedia, w przygotowanie których włożono tyle pracy, nie wyszły już poza wąskie grono własnej klasy.


Zastępstwa są świetną okazją, by pokazać pracę starszych kolegów młodszym. Oczywiście musimy wpierw uzyskać zgodę autorów, ale z doświadczenia mogę powiedzieć, iż to nie stanowi problemu – wręcz przeciwnie, cieszy się wielką aprobatą. Podczas lekcji zastępczej możemy poprosić uczniów o rzeczową krytykę, o wypisanie na kartkach co się podobało a co nie w przedstawianych materiałach. Jeśli uwagi pisane są anonimowo, możemy je potem pokazać autorom, a sami jako nauczyciele nabywamy doświadczenia, co się podoba młodzieży i przy zadawaniu zadań możemy już pewne cenne spostrzeżenia przekazać, aby następni nie popełniali już tych samych błędów.


Płyta nr 5


Ćwiczenia z wykorzystaniem krótkich fragmentów muzycznych czyli np. 8. lekcja w ciągu dnia, która jest zastępstwem, bo nauczyciel musi wypracować określoną liczbę godzin, a klasa, którą miał uczyć planowo na tej lekcji wyjechała i dostał zastępstwo za nauczyciela, który pojechał na wycieczkę jako opiekun.


Ta płyta zawiera dwa, maksymalnie trzy ćwiczenia, które wystarczą na całe 45 minut. Pierwsze dwa ćwiczenia to 8 jednominutowych fragmentów muzycznych, reprezentujących bardzo różne style muzyczne; są tu więc: techno, koncert skrzypcowy, jazz, rock, szkocka muzyka (ścieżka dźwiękowa z filmu), heavy metal, nastrojowa muzyka z odgłosami przyrody, reggae i koncert organowy. Są to utwory instrumentalne, nie zawierające słów. Oczywiście dobór jest przypadkowy, chodzi o różnorodność. Uczniowie zostają poproszeni o przygotowanie kartek papieru.


Visualisation - podczas słuchania pierwszych 5 fragmentów, uczniowie wypisują wszystkie słowa, które przywodzi ich wyobraźnia, gdy słuchają określonego rodzaju muzyki – miejsca, ludzie, fakty, zapachy, odczucia i wszystko, cokolwiek przychodzi im do głowy pod wpływem słuchanej muzyki. Jeśli jakieś skojarzenie jest bardzo silne a nie potrafią tego wyrazić po angielsku, mogą zapisać to w języku polskim. Po wysłuchanych fragmentach uczniowie są dzieleni na grupy, by wymienić się spostrzeżeniami i sprawdzić, czy inni mają podobne skojarzenia. Ci, którzy zapisali jakieś wyrazy czy wyrażenia po polsku, mogą skonsultować się z innymi i w ten sposób jedni uczą się od drugich.


Where? When? How? - 3 następne fragmenty będą służyły kolejnemu ćwiczeniu. Po wysłuchaniu pierwszego fragmentu uczniowie zapisują miejsce, z jakim im się kojarzy ten rodzaj muzyki – kontynent, kraj, miasto/wieś, budynek itp. Po drugim fragmencie zapisują czas – porę roku, miesiąc, porę dnia. Trzeci utwór muzyczny ma zostać skojarzony ze środkiem transportu. Tym sposobem zupełnie nieświadomie uczniowie wybierają się w dziwną i ciekawą podróż.


Draw the singers - kolejne dwa utwory, tym razem odtworzone w całości, (najlepiej jak zgramy je sobie z oryginalnych nośników na tę samą płytę CD – dla własnej wygody) są wykonywane przez dwóch różnych artystów: kobietę i mężczyznę. Powinny być wykonywane przez mało znanych wykonawców w zupełnie egzotycznych językach tak, by nie były znane przez żadnego ucznia. Ja wybrałam jako wokalistę – Salifa Keita’ę z płyty M’BEMBA. Salif pochodzi z Mali i śpiewa w języku Malinké. Jako wokalistkę wybrałam Stine Mari Langstrand z zespołu Lumsk, grającego folk metal – w piosence Byttingen z płyty Troll. Zespół pisze i śpiewa teksty w języku norweskim, a tematami są skandynawskie legendy.


Uczniowie proszeni są, by w trakcie słuchania utworów namalować twarze, które widzą oczyma wyobraźni. Mają dużo czasu, gdyż utwory trwają kilka minut. Ci bardziej utalentowani artystycznie mogą dać upust swoim możliwościom, a przy okazji jest to świetna chwila, by się zrelaksować (podczas lekcji!). Wykonane rysunki mogą posłużyć wykonaniu innych ćwiczeń, ale te będą treścią kolejnego zastępstwa, którego „klasa łączona” może wyczekiwać z niecierpliwością…


Płyta nr 6


Ćwiczenia z wykorzystaniem krótkich fragmentów muzycznych czyli lekcja np. dla grup wielopoziomowych, łączonych.


Zaczynam od ćwiczenia z rysowaniem wokalistów na podstawie fragmentów muzycznych z płyty nr 5, które mogą być nagrane jako pierwsze na następnej płycie. Następnie informuję uczniów, iż wyrysowane przez nich postacie staną się bohaterami kolejnych zadań.
Characters Presentations - uczniowie, w grupach, opowiadają sobie nawzajem o osobach, które namalowali, ale już nie w powiązaniu z muzyką i zawodem piosenkarza. Można poprosić, aby opowiedzieli o namalowanej dziewczynie, jakby była ich siostrą/kuzynką itd.
Four-Part Story - jest to ćwiczenie na pisanie tekstu, stymulowane muzyką. Każdy z 4 utworów trwa kilka minut i jest utworem instrumentalnym. Uczniowie piszą opowiadanie, którego bohaterami są namalowane przez nich osoby chłopaka i dziewczyny (mężczyzny i kobiety) a każdy akapit (paragraph) będzie miał długość zależną od długości utworów, wg wskazówek: (1) Dwoje ludzi się spotyka (2) Decydują się na zrobienie czegoś razem (3) Dzieje się coś, co im przeszkadza (4) Szczęśliwy lub nieszczęśliwy koniec. W grupach lub na forum klasy uczniowie dzielą się swoimi opowieściami.


Płyta nr 7


Lekcja CALL (nauka języka wspomagana komputerem) wykorzystująca zasoby internetowe dotyczące tematów, które są aktualizowane z dnia na dzień lub, których nie zawierają podręczniki czyli zastępstwo w pracowni internetowej, w klasie maturalnej, przygotowującej się do matury z języka na poziomie rozszerzonym.

Matura z języka angielskiego, szczególnie na poziomie rozszerzonym, wymaga od zdających swobodnego poruszania się czasami po najdziwniejszych tematach z życia codziennego. Tymi, które spędzają sen z powiek przyszłym maturzystom są np. „przestrzeń kosmiczna” czy „problemy i konflikty wewnętrzne i międzynarodowe, przestępczość, polityka społeczna, partie i politycy, kościoły i religie, gospodarka”.


Jako przykład weźmy lekcję o religiach na świecie. Do jej przeprowadzenia jest nam potrzebna jedynie pracownia internetowa. Na płycie jednak mam scenariusz lekcji oraz potrzebne linki, a także wszystkie niezbędne multimedia (na wypadek, gdyby Internet nie działał - co się czasami zdarza). Lekcję zaczynam od elementu rozluźniającego, czyli filmiku o Amiszach - Weird Al Yanlovic Amish Paradise . Ponieważ Amisze nie są religią tylko wyznaniem, jako następny krok dokonuję rozróżnienia na religions/sects/cults/denominations. Każę uczniom wejść na odpowiednią stronę, np. http://www.religioustolerance.org/cults.htm , gdzie znajdują się definicje. Teraz proszę uczniów, by z pomocą wyszukiwarki Google poszukali informacji na temat 5 najważniejszych religii świata - Christianit , Judaism, Hinduism, Islam, Buddism. Na podstawie wyszukanych wiadomości prowadzimy dyskusję klasową, podczas której uczniowie kopiują najbardziej interesujące informacje do pliku Worda. Plik ten zapisują na swoich kontach w klasie lub wysyłają na skrzynkę. Oprócz omówienia religii, wracamy do tematu wyznań, wirtualnie zwiedzamy muzea religii, świątynie itp. W razie braku dostępu do Internetu przydaje się moja płyta wraz ze zdjęciami i filmami związanymi z tematem religii świata, ich wyznawców, a także notatką przygotowaną przez mnie w skrócie, jako pomoc do wypowiedzi maturalnej.


Pozostałe płyty


Resztę etui uzupełniam na bieżąco płytami z filmami (zawsze mam przy sobie przynajmniej dwa) oraz muzyką tworzoną przez twórców pochodzących z krajów angielskiego obszaru językowego. Te płyty często wymieniam, mimo, że mogłabym je pokazywać w nieskończoność - przecież zastępstwa odbywają się w coraz to innej klasie. Ale dbam o swój rozwój i dobre samopoczucie. A ponieważ monotonia szybko nudzi, wprowadzam częste zmiany. Skąd biorę oryginalne nośniki z filmami i muzyką? Od czasu do czasu inwestuję w niektóre pozycje (nie od dziś wiadomo, iż są to niemałe sumy), lecz najczęściej otrzymuję je wraz z zakupionymi czasopismami.


Moja CD/DVD-teka zawiera takie filmy jak Braveheart Mela Gibsona, Patriota – Rolanda Emmericha, Rycerz Króla Artura – Jerzego Zuckera (inwestycje) Elizabeth (o Królowej Elżbiecie I) - Shekhara Kapura, Wielki Gatsby - Jacka Claytona, Otello z Anthonym Hopkinsem(dodatki do gazet). Lekcje z filmami najlepiej przeprowadzać, gdy dostajemy 2 godziny zastępstwa pod rząd w tej samej klasie i być przygotowanym na wyświetlanie najbardziej znaczących fragmentów filmu. Zainteresowany uczeń z pewnością sięgnie po całość. Również wersja językowa odtwarzanego filmu zależy od poziomu językowego uczniów. Przy okazji emisji wymienionych filmów w przyjemny sposób przekażemy wiedzę na temat historii krajów anglojęzycznych jak również dokonamy analizy dzieła, jakim jest film wraz z wszystkimi jego składnikami (gra aktorska, reżyseria, oddanie prawdy historycznej, symbolika itp.).
Płyty z muzyką, są wspaniałym uzupełnieniem każdego zastępstwa ale również i lekcji planowej. Muzyką można ubarwiać nudne ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego czy gramatyczne. Gdy zaczęłam odtwarzać muzykę podczas lekcji, uczniowie reagowali bardzo żywo - zaczynali dyskusję na jej temat, co jednak też nie jest bez wartości. Gdy muzyka jest właściwie dobrana, można nauczyć słuchania klasyki muzyki krajów angielskiego obszaru językowego i dostarczyć dodatkowej wiedzy z tego zakresu.


Każdy nauczyciel wraz z upływem czasu otrzymuje przeróżne materiały reklamowe, coraz częściej przygotowywane w postaci multimediów. Szkoda, by leżały nieużywane na dnie szuflady. Można się ich zawartością podzielić z uczniami na zastępstwach. Uczynimy tym samym „przypadkowe” lekcje ciekawymi, sami sobie dostarczymy rozrywki w codziennej monotonii i zrobimy przysługę producentom płyt. Obecnie wszyscy kochamy multimedia za ich różnorodność, zatem nic nie stoi na przeszkodzie, by polubić zastępstwa. A więc może taki scenariusz:
Poniedziałek, godzina 7.45. Wchodzę do pokoju nauczycielskiego, zaglądam do Księgi Zastępstw i widzę swoje nazwisko.
- O! Zastępstwo? Chętnie! – uśmiecham się.